Bedrijven gebruiken gevelreclames om met klanten te communiceren. En het is een gesprek, dat veel verder gaat dan het feit dat deze week de shampoo in de aanbieding is. Consumenten leren - en veronderstellen - allerlei dingen over een bedrijf op basis van de gevelreclame.
Deze waarnemingen zijn, door Amerikaans onderzoek, beter te begrijpen dankzij de American Shopper Study™ van BrandSpark / Better Homes en Gardens (de zogeheten "Shoppers" studie). Deze studie biedt een schat aan inzicht in consumentengedrag. Dr. James Kellaris van het Lindner Business College, onderdeel van de Universiteit van Cincinnati voerde een diepgaande data analyse uit van de resultaten, wat zeer belangrijke inzichten opleverden voor detailhandelaren en gevelreclame professionals.
Over de jaren zijn dit de belangrijkste bevindingen:
Consumenten maken aannames over de kwaliteit van een bedrijf gebaseerd op haar gevelreclames. De meeste consumenten geven de voorkeur aan verscheidenheid en onderscheidenheid in plaats van uniformiteit.
Gevelreclames die te klein of onleesbaar zijn, worden gezien als een gemiste kans als klanten voorbijrijden zonder een bedrijf te kunnen vinden. Meer dan 9 op de 10 mensen hebben de voorkeur voor een verbale gevelreclame. Dit is dus een gevelreclame waarin taal wordt gebruikt als communicatiemiddel.
De kwaliteit van een gevelreclame heeft een rechtstreeks effect op het vermogen van een bedrijf om klanten te trekken.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (54%) van het winkelend publiek, dat ze meer dan eens voorbij zijn gereden en gefaald hebben om een bedrijf te vinden, omdat de gevelreclame te klein óf te onduidelijk was.

Zowel jongere als oudere mensen hebben dit probleem gemeld. Een derde van de klanten zegt dat ze naar onbekende winkels zijn getrokken op basis van de kwaliteit van hun gevelreclames.
Bijna 40% van de shoppers geven aan dat ze kwaliteitsaannames hebben gemaakt over een bedrijf, op basis de duidelijkheid en aantrekkelijkheid van hun gevelreclame. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn het meest geneigd dergelijke conclusies te trekken.
Binnen- en buiten reclames zijn beide sleutelmethoden om klanten te informeren over nieuwe producten en zijn in veel gevallen effectiever in het overbrengen van informatie dan andere methoden.
Lees de volledige verslagen van de bevindingen van Kellaris: 100.000 shoppers kunnen het goed hebben: bewegwijzering voor communicatie-uitingen van het BrandSpark / Better.
Homes and Gardens American Shopper Study (2011): www.signresearch.org/shoppers2011
Gevelreclames bekijken door de ogen van de toeschouwers: perceptueel bewijs van de American Grocery ShopperSurvey (2014).